divendres, 9 de desembre del 2011

El micro-mecenatge canvia l'ordre de la indústria discogràfica


La crisi econòmica que viu la indústria de la música a casa nostra ha provocat la temible situació amb la que fa anys ens amenacen els poderosos: “Hi haurà un dia que les discogràfiques no confiaran en els artistes, i no els recolzaran a treure més discos”. Aquest dia ha arribat, i avui comptades són les vegades que una gran discogràfica s’anima a invertir en l’edició d’un disc que molt probablement no serà rendible.
Si gravar un disc costa pel cap baix uns 20.000 euros i els discos ja no es venen, quina alternativa hi ha? No gravar-ne i dedicar-nos només a generar concerts? Gravar àlbums amb una producció mediocre per sortir del pas? O potser cercar maneres per recaptar aquests diners pels artistes i que puguin satisfer les nostres incansables orelles?
Aquesta última opció és la que deuen haver pensat des de Verkami, una pàgina web que practica el micro-mecenatge.  Els artistes que desitgin gravar un disc i no tinguin diners per a fer-ho, poden demanar la col·laboració econòmica del seu públic a través d’aquest projecte. El públic, a canvi de la seva inversió, rebrà compensacions com el disc firmat o un concert exclusiu. Fins i tot sopars amb la banda, o un passi per a tota la gira de concerts.
“La gent espera una oportunitat per a recompensar l’artista per allò que li ha donat”, ens diu l’Albert Freixas (Indies i Cowboys, 19 de novembre) guitarrista d’IX, una banda que ha participat amb èxit a Verkami. Gràcies a aquesta iniciativa han obtingut en qüestió de dies els 5.000 euros que demanaven per finançar seu proper treball, una quarta part del total de diners que necessiten. “Estàs pagant perquè un projecte surti endavant, i et sents partícip com a fan del grup, com amic, quasi com a germà. I això és bonic”.
Han sorgit d’altres projectes similars com Lanzanos.com o AUAMusic, que uneix aquesta idea amb una discogràfica que recolza els projectes de mecenatge més reeixits. Artistes com Cesk FreixasCanteca de MacaoJero Romero (ex-The Sunday Drivers) o els propis IX ja han utilitzat aquesta nova forma de llançar discos, alterant l’ordre natural de la indústria discogràfica i donant, un cop més, el poder als artistes i als seus consumidors.
Ves oblidant anar a la botiga per comprar el nou disc del teu artista preferit. Si vols que surti a la venda, hauràs d’ajudar-lo a fer-ho possible. El crowdfunding té un llarg camí per endavant, i a nosaltres això ens fa feliços. Quan es tanca una porta, se n’obre una altra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada